Een gênante foto op de Facebookpagina van de club die je afgelopen zaterdag bezocht hebt, een smerig grapje waarin je vriend van je ‘tagt’ of je mening plaatsen onder een hevige discussie over zwarte piet. Dit allemaal terwijl jouw potentiële nieuwe werkgever jou aan het opzoeken is en mee kan genieten van wat er op jouw pagina voorbij komt.

In deze blog een aantal ‘do’s en don’ts’ en voorbeelden hiervan om jou bewust te maken van de gevolgen van het actief gebruiken van social media.

 

Jouw eigen pagina

Laten we beginnen met de mededeling dat het natuurlijk jouw eigen pagina betreft. Je mag plaatsen wat je zelf wilt en wat wij hier roepen zijn geen richtlijnen. Natuurlijk mag je een rare foto plaatsen en natuurlijk kun je reageren onder spraakmakende discussies. Waarom ook niet? We moeten op social media toch onze ongezouten mening kunnen blijven geven? Wat wij wel willen, is jou bewust maken van de gevolgen van jouw posts op social media. Social media is een gevoelig medium; ga je eenmaal de fout in, dan wordt dit binnen enkele seconden verspreid, zijn er binnen no-time allemaal screenshots in de omloop en zijn de gevolgen haast niet meer te overzien.

Op Facebook, Twitter, Instagram zijn niet alleen de foto’s of teksten zichtbaar die wij plaatsen, maar ook al onze andere activiteiten, wie je volgt, met wie je vrienden wordt, wat je leuk vindt en ook waarop je reageert.

 

Iedereen heeft een mening en iedereen heeft hier ook recht op. Houdt er echter wel rekening mee dat jouw activiteiten op het internet de mening van anderen kunnen beïnvloeden. Iets wat jij leuk vindt, kan jouw leidinggevende minder leuk vinden of in ieder geval zijn mening over jou beïnvloeden. Het kan zelfs vervelende vervolgen hebben. Er zijn vele voorbeelden te noemen. Een goed voorbeeld van niet al te lang geleden is dat van de eSporter (professioneel gamer) van een voetbalclub in Nederland. Deze jongen heeft zich na een lange tijd in de kijker weten te spelen van deze voetbalclub uit de Eredivisie en is zelfs gecontracteerd. Na een paar dagen doken er oude tweets van hem op waaruit blijkt dat hij de club niet bepaald een warm hart toedraagt. Om deze reden heeft de club hem na twee dagen al ontslagen. Niet omdat hij fan is van een andere club, maar omdat zijn uitlatingen niet passen binnen de normen en waarden waar de club voor staat.

Hieronder geven wij enkele do’s en don’ts voor het gebruik van social media.

 

Do’s:

  • Scherm jouw pagina’s af. Bij Twitter en Instagram heb je de optie om je pagina op slot te zetten: mensen moeten aan jou toestemming vragen om jouw pagina te bekijken. Op deze manier houd je overzicht in wie kan zien wat jij doet. Op Facebook zitten hier wat meer handelingen aan vast, maar kan je ook je gehele pagina afsluiten van iedereen die niet jouw vriend is.
  • Beeld je datgene wat je post op internet in, alsof je het in het ‘echte leven’ tegen iemand zou zeggen. Denk erover na wat mensen hiervan vinden en wat dit voor gevolgen kan hebben.
  • Pas op met wat je post, iets wat erg onschuldig lijkt kan met de verkeerde context door anderen(lees: werkgevers) verkeerd worden geïnterpreteerd.
  • Wanneer je solliciteert, breid je LinkedIn-pagina zoveel mogelijk uit, hoe meer zoekcriteria hoe beter je gevonden kan worden.
  • Probeer op te passen met grof taalgebruik, zoals hierboven aangegeven kunnen tweets, posts en foto’s van een paar jaar geleden ineens weer opduiken met alle negatieve gevolgen van dien.
  • Social media biedt kansen om te laten zien dat je trots bent op je werk en kan bijdragen aan een positief imago van jou en jouw werkgever. Deel de gepubliceerde informatie over jouw bedrijf en jouw werk en dit wordt 100% gewaardeerd door jouw werkgever.

 

Dont’s:

  • Mocht je nou wel collega’s op jouw persoonlijke pagina’s hebben, zorg er dan voor dat je niet de simpele maar o-zo-vaak gemaakte fout maakt: alles op social media plaatsen. Jezelf ziek melden op het werk en twee uur later een foto plaatsen dat je met jouw dochtertje in de achtbaan van een pretpark zit, is natuurlijk niet heel handig.
  • De volgende fout wordt ook nog eens gemaakt. Jij en jouw werkgever hebben afstand van elkaar genomen. Je kunt je gevoelens niet goed kwijt en laat op social media allerlei slechte dingen achter over jouw ex-werkgever, collega’s en de baas. Wees ervan bewust dat je nooit volledig onzichtbaar bent. Er zijn altijd vrienden-van-vrienden-van-vrienden die jouw bericht kunnen zien. Wees ervan bewust dat dit verstrekkende (zelfs juridische) gevolgen kan hebben.
  • Hoe leuk het ook kan zijn, probeer social media gebruik te limiteren tot je pauzes. Als jij online bent op social media tijdens werkuren kan dit worden gezien, zelfs wanneer jij voor het laatst actief bent geweest. Niet iedere werkgever waardeert dit.

 

Zoals gezegd; er zijn geen richtlijnen voor het gebruiken van social media. Sommige bedrijven hebben dit wel, maar dit zijn regels die gesteld worden vanuit het bedrijf zelf. Dat is in de Verenigde Staten wel anders. Daar moeten veel medewerkers een contract tekenen waarin ze moeten beloven om zich op Twitter en Facebook aan de zogeheten kernwaarden van de onderneming te houden. Je moet zelfs positieve berichten over het bedrijf op social media zetten. Zover is het in Nederland (nog) niet…

 

O ja, wij zijn ook te volgen op Facebook!